Cursussen bijenhouden

De vereniging faciliteert voor beginnende bijenhouders twee cursussen die bedoeld zijn voor mensen die met bijenhouden willen beginnen of eerst wat ervaring willen opdoen.

Kennismakingscursus Bijenhouden
Deze cursus is bedoeld voor mensen die overwegen bijen te gaan houden maar daar eerst wat kennis en ervaring in willen opdoen. Omdat deze cursus door eigen leden wordt gegeven is deze wat vrijer en minder diepgaand van opzet vergeleken met de officiele NBV Basiscursus.
De cursus bestaat uit een aantal theorieavonden en praktijkochtenden en worden gegeven door ervaren en enthousiaste imkers uit de vereniging. Na afronding van de cursus zullen de deelnemers in staat zijn om zelf een of meerdere bijenvolkjes te houden maar wordt enige begeleiding wel geadviseerd.
Aan het begin van het nieuwe seizoen volgt er nog een ‘opfrisochtend’ om de opgedane kennis en ervaringen te bespreken.
De theorieavonden worden gehouden in Hoorn en de praktijkochtenden in Andijk.
De gehele cursus kost €92,50. Dit is inclusief het cursusboek ‘Bijenhouden. Hoe doe je dat?’ van Friedrich Pohl.

De vier theorieavonden worden gehouden in februari, maart en april. De 8 praktijk ochtenden worden gehouden in april, mei en juni.
Helaas kon de cursus in 2021 ook niet doorgaan maar volgend jaar zullen we zeker weer de draad oppakken.
Omdat de inschrijvingen van 2020 & 2021 voorrang krijgen zij er nog maar een paar plaatsen beschikbaar. Wees dus snel.
Inschrijven kan nog hier.

NBV Basiscursus
Deze cursus is bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn in honingbijen en willen leren verantwoord met bijenvolken om te gaan en ze vakbekwaam te behandelen. De Basiscursus bestaat uit een aantal theorielessen en een aantal praktijklessen en wordt afgesloten met een examen waarna u, na goed gevolg, het NBV-diploma krijgt overhandigd.
Op het einde van de cursus krijgen de cursisten een 6-ramer met voerbak, ramen met kunstraat en een volwaardig bijenvolk met een jonge BF-koningin of een koningin van een ander ras om zelf aan de gang te gaan.
Ook worden alle cursisten gratis een jaar lang lid van de NBV en ontvangen 6x het blad Bijenhouden.
De cursus wordt gegeven in Enkhuizen onder verantwoording van imkerij de Hoffstaat. De kosten voor deze cursus bedragen €425. Inschrijven kunt u via NBV website.

Minderjarigen kunnen de cursus alleen volgen onder toezicht van een ouder of begeleider.

Copyright Bijenteeltvereniging West-Friesland.